Castelul Gyula (Gyulai vár)

Castelul Gyula construit în anul 1405

Ce poate fi mai relaxant decât să petreci un weekend cu prietenii sau cu familia, la băile termale din Guyla? Poți planifica rapid o ieșire, fără să conteze anotimpul, pentru că, și pe timp de iarnă te poți bucura de băile termale și de spațiile wellness.

Am fost surprinsă să descopăr că românii frecventează des această stațiune, mai ales cei care stau aproape de granița cu Ungaria. Din Timișoara am avut doar 130 de km, adică aproximativ 2 ore, lejer, cu mașina. Noi am ales să stăm 2 nopți: am plecat de vineri seara după lucru, că să prelungim cât putem weekendul și să avem timp suficient să mergem la băi și să vizităm orașul Gyula.

Am facut o rezervare pe booking la Estike Apartman, de care am fost extrem de mulțumiți și aș reveni ori de câte ori aș avea ocazia (și nu zic doar așa, ci chiar aș alege aceeași cazare!). Am avut o cameră cu mini-bucătărie, baie cu duș imens (2 persoane) 🙂 și ne-am bucurat de o intrare separată, ca toate camerele puse la dispoziție. Am găsit ușor locația (doar cu GPS-ul și ne-am uitat puțin pe hartă) și am avut un avantaj că am fost aproape de băi, puteam merge și pe jos până acolo.

Cazarea a fost confortabila, așa că nu ne-am grăbit la băi “cu noaptea în cap”, dar când am ajuns acolo, erau foarte mulți oameni care așteptau să intre, formând un rând imens până în stradă, dar lumea a fost civilizată 🙂 . Am fost totuși uimită câte persone așteptau să intre la băi.

Baile termale Gyula (intrare)

Încet, încet, am avansat și am reusit să intrăm la băi. Totul era curat, organizat, cu vestiar pentru fiecare persoană, de asemenea prețurile sunt acceptabile pentru noi românii, ceea ce e foarte bine ! Am ales să ne luam bilet la Aqua Palota (3900 Ft / adult) pentru întreaga zi și să avem acces la toate bazinele.

Dupa atâtea tobogane și înot, ni s-a făcut foame. Am ales să mâncăm în interiorul băilor, unde și aici oamenii stăteau la coadă să poată da comanda pentru mâncare. Auzisem că porțiile de mâncare sunt destul de mari. Așa că am ales fiecare doar felul 2, o salata împărțită la 2 persoane și 2 clătite imense la desert. Am găsit preturi accesibile la mâncare, meniu în română.

După ce ne-am potolit foamea, ne doream doar să ne relaxam pe un sezlong, apoi saună și ultima baie în bazinul cu apă sărată, care este în aer liber, chiar dacă nu era sezonul de vară. Apa e foarte sarată ( o culoare maro) și fierbinte, iar accesul la acest bazin se facea din interior (dar bazinul era în exterior).

După o zi plină, nu iți dorești decât să te odihnești într-un pat confortabil. A doua zi de dimineață (duminică), am dormit puțin mai mult, am predat cazarea (ce repede a trecut timpul!) și am plănuit o plimbare prin orășelul Gyula și, bineînțeles o vizită la Castelul Gyula, chiar din apropierea băilor termale, unde am fost înainte cu o zi.

Castelul este situat într-un parc mare, frumos de vizitat când totul este verde. Lângă castel este o un lac, unde am găsit rațe sălbatice, dar foarte prietenoase cu noi când le ofeream “dorita” mâncare, cumpărată de la niște aparate speciale.

Orășelul e liniștit, curat și bazat cam în totalitate pe turism. E plăcut să vizitezi altă țară, chiar daca nu înțelegi limba sau obiceiurile lor. Inevitabil faci comparație cu România. Ne-am dus hotărâți să vizităm castelul. Acolo am găsit niște săgeți care ne indicau pe unde e intrarea. Ne-am ghidat dupa semne și am ajuns la intrarea castelului unde un domn care se ocupa cu validarea biletelor, ne vede cu banii pregătiți și ne explică să mergem înapoi la o caserie, unde trebuie să ne cumpărăm biletele (1500 Ft / adult ) să putem intra. Hmm…am fost un pic cam dezorientați…scria doar în maghiară și caseria era în direcția opusă, greu de găsit. În fine, am luat biletele, am intrat încântați în castel și am inceput să intrăm în fiecare cameră amenajată.

La început am găsit multe obiecte vechi și arme. M-am uitat atentă la ele, nu cred că am mai văzut până acum arme așa de vechi! Castelul pare mai mic de afară, dar în interior este spațios cu multe camere, având un turn de unde am putut vedea orașul, o panoramă frumoasă.

Vedere din turnul castelului
Curtea interioară a castelului

Fiecare cameră are o temă diferită și am apreciat cât de frumos au fost puse toate, creeând un tablou autentic pentru acea vreme. Din păcate orice inscripție sau informație din interiorul castelului era doar în limba maghiară. Ne-ar fi ajutat enorm să fi găsit scris și în limba engleză. Doar puteam intui după aspect sau după anumite schite, imagini.

Sala turcească
Zidurile castelului erau impresionant de groase

Deși nu întelegeam limba maghiară, am apreciat enorm felul lor de a promova un obiectiv turistic, de a face interesantă istoria pentru toți cei care trec pragul castelului. Aici am văzut un turism “interactiv”, care ar fi foarte benefic dacă l-am adopa și noi în România la toate obiectivele noastre turistice și am promova mai interesant istoria.

img_2636

La început am văzut 2 tineri, o fată și un băiat care ne arătau demonstrații de dresaj a păsărilor răpitoare. Aveau mai mulți vulturi și în fața publicului le arăta cum ascultau comenzile lor, cum îi recompensa cu carne. Amândoi tinerii, purtau costume medievale.

Apoi în curtea interioară am auzit povești și cântece medievale, care erau parcă din altă lume, oricum neînteleasă de noi. img_2649img_2645

Pe lângă atelierele practice pentru copii și nu numai, am găsit și un atelier real unde se modelau armele. Aici un domn, ne făurea, pe loc, câte un suvenir din metal, inscripționat cu inițialele sau cu numele nostru.

img_2644
Ateliere practice
img_2639
Suvenir inscripționat
img_2642
Fierărie
img_2641
Expoziție – fierărie

E așa plăcut când vezi astfel de demonstrații, parcă istoria prinde viața! Deși nu am înțeles limba lor, ne-am bucurat vizual de toate activitățile interactive din acest castel!

Apoi am vizitat orașul, liniște, aer curat, numai bun de petrecut câteva ore în aer liber. După vizita castelului și plimbarea relaxantă, nu am ratat burgerii renumiți aici, la Burger Bar. Era pentru a doua oară când am avut ocazia să vin aici și într-adevăr merită să renunți la dietă pentru un burger, și apoi să te consolezi cu o limonadă foarte aromată.

Noi am ales un meniu cu un burger, cartofi pai și limonadă. E destul de greu de înțeles meniul, e doar în maghiară, așa că fiți atenți ce comandați și ce vi se încasează! Noi am pățit să cerem 4 meniuri și să ne mai încaseze extra… plus 4 limonade. Deși în meniu aveam inclusă o bautură, o doză de suc sau o limonadă. La sesizarea noastră și-au cerut scuze și am primi banii înapoi 🙂 ! Locul e destul de popular și am văzut în jur destul de mulți români.


După mâncare, știți ce merge cel mai bine? Un desert copios 🙂 . Ne-am interesat din timp și am trecut pe la Cofetăria de 100 de ani, o cofetărie veche, dar noi am fost în locația noua. Aici, fel de fel de prăjituri, torturi, ciocolată, bomboane și praline. Vă avertizez,….e universul pofticioșilor!

În această postare am vrut să remarc un obiectiv turistic vechi, care are legătura și cu România, deoarece ultimul locuitor al castelului, înainte de a deveni muzeu, a fost Ioan Corvin, fiul nelegitim a Regelui Matei Corvin. Ioan Corvin a fost ultimul descendent pe linie paternă a familiei Hunedorenilor (…și istoria continuă 🙂 ).

Nu uitați,… timpul trece repede, bucurați-vă de el !

Cu prietenie,

Rodica

